TRYKK PÅ PLAY FØR HJERNEN TRYKKER PÅ STOPP
Det finnes en hel del forskning på området som viser at sammenhengen mellom aktivitet, læring og skoleresultater er signifikant.
Likeså er aktiviteter som tillater begge hjernehalvdeler å arbeide samtidig.
Søs Rask Andresen og kollegaen Nanna Paarup har skrevet boken "Hjernepauser - aktiviteter som booster læring" fra Dansk Psykologisk Forlag. I denne tipser de om regelmessige aktive pauser som kan gjøres på noen minutter.
Målet er økt konsentrasjon og en mer effektiv læring, men elevene opplever også at trivselen i klasserommet øker. Mikropauser kan tas både sittende og oppreist, i klasserommet eller på gangen.
Sammen med Søs og Nanna har vi satt sammen pakker som passer pauseaktiviteter for 1.-3. trinn og 4.-7. trinn. Disse produktene gjør det enkelt for elevene å ta "mikropauser" når de trenger det. Ved hjelp av timeglasset kan elevene selv styre tiden uten å forstyrre de andre i klassen.
TIPS TIL MIKROPAUSER SITTENDE
Tommel og lillefinger
Øver raske bevegelser, koordinasjon og fokus
• Stå oppreist og strekk ut armene.
• Hold håndflatene mot gulvet og knyt hendene.
• Strekk ut tommelen på venstre hånd og lillefingeren på høyre hånd.
• Knyt hendene igjen.
• Strekk ut lillefingeren på venstre hånd og tommelen på høyre hånd.
• Gjør dette annenhver gang, så raskt som mulig.
Øyegymnastikk
Øver avspenning og skjerper synet
• Hold hodet stille.
• Beveg øynene fra side til side tre ganger.
• Beveg øynene opp og ned tre ganger.
• Rull øynene med klokken tre ganger.
• Rull øynene mot klokken tre ganger.
• Gjenta alt sakte igjen, og deretter en gang raskere
TIPS TIL MIKROPAUSER STÅENDE
Les mer om mikropauser i vårmagasinet - eller trykk på bildet under: