Bowling med de fire regneartene
Tipsnummer 9632
Vanskelighetsgrad: Middels
- Fest lapper med ulike tall på kjeglene. Start med positive tall, men avanser gjerne med negative tall for de eldste.
- Sett opp kjeglene i en trekantform i den ene enden av banen.
- Elevene kan ha skrivesaker og papir tilgjengelig.
- Hver elev får minst ett forsøk på å velte så mange kjegler som mulig. Elevene legger sammen poengsummene på de veltede kjeglene. Den som har høyest sum vinner.
- Andre spill-varianter:
- Legg sammen summen på kjeglene som faller, og trekk fra summen på kjeglene som står igjen (her kan det bli negative tall). Variere ved at vinneren kan være den med høyest sum eller den som kommer nærmest tallet 0.
- Bruk gjerne en tallinje for å visualisere utregningen.
- Eksempler med de fire regneartene:
- Elevene skal bruke de fire regnemetodene og komme så nær et «måltall» som mulig, f.eks. 30.
- Eksempel: Eleven velter fem kjegler med tallene 2, 8, 5, -3, 6. Da kan du tenke at 2 multiplisert med 8 er lik 16, addert med 5 er 21, så er å legge til 6 er 27, trekke fra 3 er 24.
- Diskuter videre: Hvordan kan eleven uttrykke dette skriftlig? Er det mulig å komme nærmere "måltallet" med andre utregningsmetoder?