"Hver ting - sin plass!”
Hvor mange ganger har du sagt dette? Antagelig like mange ganger som du har drømt om en enklere hverdag. Her følger 8 steg til smartere oppbevaring.
1. HVILKE TING TRENGER OPPBEVARING?
Ta frem alle tingene slik at du får et godt overblikk.
2. SORTERE
Start med en grovsortering. Sorter eksempelvis etter:
- Hvor: Ting vi bruker i grupperommet, garderoben, samlingsrommet etc.
- Hva: Ting vi bruker når vi maler, skriver, bygger, rollelek etc.
- Hvem: Til eldre barn, læreren, pedagogen etc.
Etter grovsorteringen deler du så tingene inn etter hvor ofte de benyttes, eksempelvis:
- Hver dag
- En gang i uken
- En gang i måneden
- Begrenset til en liten periode av året, eksempel akebrett
Du kan så fortsette å sortere innenfor hver gruppering, eksempelvis etter:
- Størrelse: Sorter dukkeklærne etter størrelse for å gjøre det lettere for barna å finne rett plagg til rett dukke.
- Farge: Sorter Lego etter farge, og gjør gjerne sorteringen morsom ved å leke at dere mater legomonsteret med legobiter i riktig farge.
- Kategori: Sorter eksempelvis Lego etter kategori; menn, hjul, firer, femmer, dører, plater etc.
3. OPPBEVARINGSLØSNING?
Når du vet hva som skal oppbevares er det på tide å finne ut hvor mye plass det vil kreve. Har vi riktige produkter til oppbevaringen? Har vi tilstrekkelig plass til tingene? Om ikke, hvordan skape mer plass?
- Kanskje kan dere bygge på de løsningene dere allerede har med en ny seksjon med hyller, skuffer og småoppbevaring.
- Kan man eventuelt bytte løsninger eller innredning med andre avdelinger eller klasserom.
- Eller er det på tide å se på helt nye oppbevaringsløsninger? Lekolar hjelper deg gjerne med en kostnadsfri befaring og forslag til løsning.
4. NYTTIG Å TENKE PÅ
- Helhet – Ønsker du å skape ro i et rom er det fint om ikke alle saker synes. Oppbevar derfor gjerne enkelte saker i lukkede skap og skuffer, eller i passende bokser i en åpen hylle. Husk bare å merke tydelig på utsiden hva du finner på innsiden.
- Støy – Hvordan oppbevarer du saker som lager støy f.eks. treklosser, Lego/Duplo eller metallbiler? Noen ting brukes ofte og tømmes ut på gulvet for så å legges tilbake. I slike tilfeller er det lurt med en stille løsning av filt, stoff eller kurvmateriale.
- Hyppighet – Legg det som brukes daglig på de mest tilgjengelige plassene og de tingene som brukes mer sjeldent på mindre tilgjengelige steder. Ting som bare brukes deler av året kan ha to ulike plasser, en oppbevaringsplass lett tilgjengelig i sesongen de skal brukes, og noe mindre tilgjengelig resten av året.
- Tilgjengelighet – Det er smart å ha oppbevaringsløsningen i størst mulig grad så nærme den plassen der tingene vanligvis brukes. Tips: En benk kan brukes til lek med oppbevaring under. Bruk bokhyllen til lekeareal når du tar ut esker og andre ting. Med bilder eller tapet kan du lage miljøer i hyllen, f.eks. et dukkehus.
- Brukere – Skal lærere ta frem materiellet, eller er det elevene selv som skal gjøre det? Om det er små barn som selv skal kunne nå de fleste sakene bør du gå ned på knærne og tenke oppbevaringsløsninger tilpasset deres høyde. Husk bare å ikke plassere farlige saker for lavt.
- Avstand – Er det langt mellom hvor sakene skal oppbevares og hvor de skal brukes? Tenk da oppbevaring på hjul. Om malingen står i et låst rom kan en vogn med hjul fungere perfekt. Om byggeklossene oppbevares langs en vegg som er plassert midt i rommet, kan kasser med hjul være en smart løsning.
5. PÅ TIDE Å VELGE BORT
Noen ganger får man plass til alt men andre ganger ikke. Sørg for å gi plass til de viktigste tingene først og vent litt med de andre. Kanskje finner du senere en bra plass, eller du ender opp med å helt enkelt prioriter de bort.
6. ENGASJERE
Den ordningen du kommer frem til er kanskje helt logisk for deg, men det er ikke sikkert det gjelder for andre. Gå derfor nøye gjennom med alle involverte hvordan du eller dere har tenkt. På den måten får alle oversikt over hvor tingene finnes og hvor de skal legges tilbake. Det beste er om alle hjelper til fra start, det øker sjansen for at den endelige ordningen beholdes.
8. VÆR TYDELIG
Merk hyller, bokser og skuffer med tekst og eller bilder. Ha ulike etiketter, plastlommer og annet for hånden. Fargeinndeling kan også være praktisk. Ha f.eks. gule hyller til byggelek og hyller med lilla bokser til kreative formingsprodukter osv.