Merk

En uventet feil har oppstått. Vær vennlig å forsøke igjen senere

Bekreft

Er du sikker på at du vil slette?
Er du sikker på at du vil slette?
Informasjon! Lekolar er ISO-sertifisert med tydelige krav til kvalitet, sikkerhet og miljø. I tillegg til intern fokus på forhold som påvirker miljøet i negativ retning. Vi ønsker å redusere antall mindre forsendelser, og av miljøhensyn ønsker vi ikke å ekspedere ordre under 300 kroner. Vi anbefaler deg å spare bestillingen og iverksette ordren ved en senere anledning. Takk for at du hjelper oss å holde en miljøvennlig profil!

Fortsette å handle eller spare bestillingen til senere anledning, trykk NEI. Effektuere ordren din nå, trykk JA.
Du gjorde en kopia av listan \"{0}\". Den heter \"{1}\".

UNDERVISNINGSTIPS
La barna begynne med å fundere rundt BYLIVET. Hva er forskjellen mellom store og små tettsteder? Hva er en by? Hvilke lyder hører man i en by? Hvilke dyr finnes i byer? Hvem tar vare på byen?


TRAFIKK
• Hvilke regler finnes? Hvem bestemmer? Kan bilene kjøre overalt? Hvorfor er det bedre å sykle? Finnes det sykkelstier?
• Be barna beskrive veien hjem fra barnehagen eller skolen, ville voksne finne veien basert på barnas forklaringer? Lær også barna om landemerker, spesielle ting de kan legge merke til langs veien og manøvrere ut i fra. Fotografer disse og la de bruke de i sine beskrivelser.
• Hvordan finner jeg frem i byen? Hvordan kommer jeg meg til lekeplassen? Øv på å forklare veien til og fra barnehage/skole. Bruk landemerker, høyre og venstre.
• Kart, perspektiv og målinger er også spennende for barn. Marker i et kart f.eks. hvor alle barna bor, og ut fra dette kan man markere andre viktige hus som skole, barnehager, butikker, kirken, biblioteket osv. Still barna spørsmål ut fra kartet,
hvem bor nærmest barnehagen eller skolen og hvem bor lengst unna? Hvem bor i nærheten av hverandre eller hvem bor nærmest kirken osv. Googles ulike kartfunksjoner er fantastiske hjelpemiddel. Alt fra Google Earth hvor man kan dykke ned hvor som helst på kloden vår, til Google Street View hvor man kan spasere gatelangs i alle verdens kriker og kroker.

HELSE
• Når dere prater om regler i trafikken og byen kan man også komme inn på andre temaer som f.eks hva som er greit/ikke greit å si til hverandre, grensesetting og mot til å si fra.
• Hvor i byen kan man få tak i mat, trene eller få omsorg?

MATEMATIKK
• Hvilke tall og bokstaver finner du i byen? Se på busser, hus, skilt, i butikker, tidstabeller osv. Hvorfor er det fint å kunne lese og kjenne igjen tall?
• Lag en oversikt/skjema med antall røde biler som kjører forbi.
• En trafikkregel som barn tidlig kommer i kontakt med er fotgjengerfelt/overgang. Det har et karakteristisk mønster som er enkelt å finne i nærområdet. Barna kan videre oppdage en rekke geometriske former, både to- og tredimensjonale som f.eks. kuber, ellipser eller prismer i tillegg til ulike symmetrier.
• Hvor lang tid bruker de på veien hjem? En ide er å ta tiden og basert på antall minutter ha tilsvarende mange perler på en snor og la barna sammenligne tiden de bruker.

SPRÅK & KOMMUNIKASJON
• La barna og elevene lage skilt i ulike former og farger med symboler eller ord. Det kan være “ekte” skilter eller skilter ut fra fantasien. Snakk om hva skiltenes form signaliserer. Lær de at rødt betyr stopp, gult betyr følg med og grønt betyr værsågod. Men hva betyr blått?La barna så fortelle om sine skilt; hva de betyr, hvor de skal plasseres og hvorfor.

TEKNIKK
• Fortell om alle byens kjøretøy og maskiner, hvor man finner de og hva de brukes til.

MILJØ
• Diskuter kretsløp, søppelhåndtering og resirkulering. Besøk en gjenvinningssentral i nærheten av skolen/barnehagen.

>> Last ned og skriv ut tips

Glemt passord?

Vil du bli kunde hos oss?

Du må ha et ha et organisasjonsnummer eller kundenummer for å handle hos oss.

Registrere meg

Tilbakestill passord

Oppgi din e-postadresse så mottar du en link for å velge nytt passord.