Förslövs skole i Båstad har gjennomgått en omfattende ombygging og utvidelse, og huser nå rundt 650 elever fra barneskole til 9. trinn. I samarbeid med interiørarkitekt Maria Nelson har Lekolar fått i oppdrag å innrede skolens lyse og moderne lokaler, med mål om å skape inspirerende og funksjonelle læringsmiljøer.
Skolens visjon var tydelig: å maksimere elevenes læring gjennom miljøer som fremmer både konsentrasjon og bevegelse. Interiøret er nøye planlagt for å støtte pedagogiske prinsipper, og legger til rette for såkalte "hjernebremser" – aktive pauser som gir elevene mulighet til å bevege seg og hente ny energi i løpet av skoledagen.
Resultatet er et fleksibelt og stimulerende skolemiljø som inviterer til aktivitet, samspill og læring – hver dag.
Fargevalg og interiørdesign ved Förslövs skole harmonerer med arkitektens grunnidé: lyse gråtoner på vegger og gulv, svarte dører og vindusdetaljer, samt lette lydabsorberende tredetaljer skaper et rolig og balansert læringsmiljø.
Shelter arbeidsplass gir elever mulighet til å sitte avskilt og fokusere – enten alene eller i gruppe. Med sitt rom-i-rommet-design skapes både inkludering og avskildhet på samme tid.
Det sentrale fellesområdet ved Förslövs skole er integrert med skolens kreative soner og utformet for å støtte varierte læringsformer. Her finnes fleksible miljøer for samarbeid, refleksjon og felles gjennomganger – et rom som fremmer både inkludering og konsentrasjon.
I skolens spesialrom er det lagt vekt på å redusere sanseinntrykk og skape et miljø som støtter individuell arbeidsro. Møbleringen er strategisk utformet for å gi elevene mulighet til å skjerme seg og arbeide konsentrert i lyddempede soner. For fleksibel rominndeling er modulsofaen Snake med høy rygg benyttet – en løsning som muliggjør tilpasning av rommets struktur etter elevgruppe og aktivitet.
Lyddempende skjermvegger og bordskjermer bidrar til å skape avskjermede soner og 'rom i rommet' – ideelt for elever som har behov for ro og konsentrasjon.