Tröingeskolan i Falkenberg er en ny og moderne skole som åpnet i august 2025. Skolen har kapasitet til 1000 elever, fordelt på tre etasjer. De yngste elevene 1–6 holder til på første og andre plan, mens de eldste 7–9 har undervisning på andre og tredje plan.
Innredningen er nøye tilpasset for å møte behovene til ulike aldersgrupper, med fokus på tilgjengelighet, fleksibilitet og inkludering. Da Lekolars interiørarkitekter og prosjektselgere kom inn i prosjektet, var målet å skape læringsmiljøer som er funksjonelle for alle elever – uavhengig av forutsetninger.
Materialer og tekstiler er valgt for å gi en rolig og behagelig atmosfære, med farger i grønne, blå og beige toner som binder miljøene sammen og skaper helhet.
Blant møblene som går igjen i skolens ulike soner finner vi elevstolen Karoline, bordet 12:38 og den fleksible serien West. Her vises en av tegningene som ble presentert av interiørarkitektene, og som senere ble realisert som et av torgene for 7-9 trinn.
I klasserommene for 1.–3. trinn er møbleringen gjennomgående lik, med samme type møbler og struktur. Målet har vært å skape inkluderende læringsmiljøer der rommet tilpasses eleven – ikke omvendt.
Hvert klasserom er delt inn i soner som støtter ulike arbeidsformer: stille soner for individuelt arbeid og sittegrupper som fremmer samarbeid og dialog. Bordet 12:38 og elevstolen Karoline er hovedmøblene i rommene, og kan enkelt omorganiseres etter behov. Bordplatene i akustikklaminat og stolene med polstret sete og stillegående hjul bidrar til et dempet lydmiljø og økt komfort.
Oppbevaringsløsningen Svea er strategisk plassert flere steder i rommet, noe som gir bedre flyt og reduserer trengsel ved oppbevaring. Sittemodulen Snake, de hev- og senkbare bordene Altudo, puffene Volt og Fixa-huset skaper skjermede soner og trygge små krypinn for elevene.
For å støtte konsentrasjon og fokus er klasserommene også utstyrt med gulvskjermen Elme og bordskjermer. Lærerens arbeidsplass er ivaretatt med stålpulten Elling, som gir en tydelig og funksjonell tilstedeværelse i rommet.
På SFO for de yngste barna er det lagt til rette for både lek og læring i varierte miljøer. Her finnes åpne torg og mindre rom med plass til alt fra rollelek og lesestunder til brettspill og konstruksjonslek.
På torget skaper møbleringen tydelige soner i rommet, med plass til både sosialt samvær og aktiviteter. Sofaen Platinum med vegger og tak gir en lun og trygg atmosfære, og kombineres med puffene Volt og bordet Pilare for å skape fleksible møteplasser. Rommet er også innredet med elevstolen Karoline, bordet 12:38 og den praktiske gulvskjermen Elme, som bidrar til ro og struktur.
Den veggmonterte sittemodulen Casita gir barna mulighet til å trekke seg tilbake og finne ro. I ett av rommene står den romslige modulsofaen Part, som har plass til mange barn og enkelt kan flyttes takket være stillegående hjul. Sofaen kombineres med teppet Rossini, puffene Volt Flower og pelarbordet Pilastro for å skape et innbydende og fleksibelt miljø.
Den smarte oppbevaringshyllen Svea har speil på den ene siden og lagring på den andre – en funksjonell løsning som både skaper romfølelse og orden. Med Fixa dukkehus får rollelekene nytt liv, enten det er dinosaurer eller dukker som står i sentrum.
I et annet rom gir Wille skinnesystem god oversikt over engasjerende læremidler og leker. Barna kan enkelt velge hva de vil jobbe med, og sette seg ved bordet 12:38 og krakken Multi – klare for nye oppdagelser.
Fellesarealene som knytter etasjene sammen utgjør skolens sosiale kjerne – åpne og fleksible soner der elever møtes for pauser, samtaler og faglig arbeid. Her balanseres aktivitet med ro, og fellesskap med mulighet for individuell tilbaketrekning. I første etasje fungerer fellesarealet delvis som skolens hovedinngang. I det østlige fellesarealet i andre etasje er det etablert et elevkafé, hvor modulbaserte møbler fra første etasje videreføres i en fargepalett som harmonerer med elevskapene på samme nivå. Arealet tilbyr varierte sitteplasser og høyder, slik at elevene kan velge mellom å sitte alene eller i grupper.
For å skape visuell og funksjonell kontinuitet er møblering og fargesetting gjennomgående i alle fellesarealene. Møbelserien West er sentral, og inkluderer blomsterkasser/skillevegger, gavlbord (kombinert med krakken Multi), scenemoduler og trappeelementer. I tillegg benyttes bordet Cross og sittepuffen Volt med avtørkbart tekstil for fleksible og hygieniske sittemuligheter. Arbeidsbenken og arbeidsplassen Shelter gir både skjerming og sitteplass for konsentrert arbeid. Scenetrappen West inviterer til uformelle samlinger og gir god oversikt over arealet.
Myke og inviterende soner etableres med modulsofaen Snake, strategisk plassert for å støtte ulike typer opphold og aktiviteter i fellesarealene.
Med et bevisst utvalg av tidløse møbler – som elevbordet 12:38, det høydejusterbare bordet Altudo og den ergonomiske stolen Karoline – skapes et funksjonelt og inspirerende klasserom for eldre elever. Den gjennomgående bruken av svarte understell kombinert med bjørkefarget akustikklaminat gir et moderne og helhetlig uttrykk.
Møbleringen er strategisk sammensatt for å støtte ulike læringsformer – fra individuelt fokusarbeid til dynamiske gruppearbeid. Et fleksibelt bord på hjul med opphengsmuligheter - fungerer som en naturlig samlingsplass for alt fra prosjektarbeid til kreative prosesser.
Løsningen kompletteres med smarte detaljer som den aktive pallen UPis1, skjermer for prøvesituasjoner og romavdeleren Enkel – samt elevoppbevaring Svea og den modulbaserte sofaen Snake. Resultatet er et klasserom som kombinerer pedagogisk funksjon med estetisk kvalitet og fremmer både trivsel og læring.
Oppholds- og fritidsarealene for elever på mellomtrinn og ungdomstrinn er utformet som fleksible, åpne soner som stimulerer til både sosialt samvær og læring. Det sentrale torget er strategisk møblert med ulike soner som skaper rom-i-rommet, og legger til rette for differensiert bruk – individuelt eller i grupper.
Løsningene kombinerer funksjonalitet med estetikk: myke møbler og akustiske tiltak i vegger, gulv og tak sikrer et behagelig lydmiljø, mens modulbaserte møbelserier som West og Snake gir stor variasjon og tilpasningsmuligheter. Disse harmonerer med elevenes personlige oppbevaringsløsninger og skaper attraktive, uformelle møteplasser.
Designet inkluderer også fleksible elementer som blomsterkasser, scenemoduler og trappeløsninger, samt stilrene bord og stoler som Jessy og Pilare, som gir rommet et moderne uttrykk. Resultatet er et miljø som inviterer til tilstedeværelse, trivsel og aktivitet – både i og utenfor undervisningstid.
Dette er et rom der elever ønsker å være – og der pedagogisk utvikling og sosialt fellesskap får vokse.
Naturfagrommet er utformet med tanke på både funksjonalitet og miljø. Her er det smarte løsninger som gjør undervisningen enklere – og grønnere. Elevstolen Karoline med C-stativ har praktisk veskehenger, kan stables og henges opp på bordene for enkel rengjøring. Seteskallet er laget av 100 % resirkulert plast, og oppfyller EN 1729-1 Size mark 5 & 6 – noe som sikrer god ergonomi for elever mellom 146 og 188 cm.
Stolen kombineres med bordet 12:38, tilgjengelig i ulike høyder og lengder for å tilpasses ulike behov. For oppbevaring brukes Norden underskap, den fleksible vognen Cool, og vegghengte displaymoduler fra den bærekraftige serien Fixa. Alt designet for å skape et ryddig, funksjonelt og miljøvennlig læringsmiljø.
Skolen har investert i to spesialtilpassede musikksaler – én for de yngre og én for de eldre elevene – med mål om å skape optimale rammer for musikkundervisning og elevengasjement.
I salen for de yngste bidrar teppet Rossini til en lun atmosfære med god akustisk demping og fleksibel sittekomfort. Stage scenetrapp fungerer både som tribune under forestillinger og som et naturlig samlingspunkt før undervisningen. Ally sitteputer gir mobilitet og variasjon, og oppbevares enkelt i traller med hjul for effektiv bruk av rommet.
For de eldre elevene er rommet utstyrt med et stort antall ergonomiske Karoline-stoler med polstret sete, som kombinerer komfort med lyddempende egenskaper – ideelt for konsentrasjon og samspill.
Biblioteket er utformet med mål om å møte ulike behov og skape en attraktiv og funksjonell møteplass for barn og unge. Rommet er delt inn i soner som støtter både konsentrasjon og sosialt samvær, med god oversikt som sikrer trygghet og tilsyn.
En av de sentrale fellesskapsflatene kombinerer buet oppbevaring fra Fixa, bordet Cross og sittemodulen Snake – en løsning som tilbyr fleksibel bruk: individuell eller felles sitteplass, skjerming, lyddemping og lagring i én og samme installasjon.
De yngste brukerne har fått en kreativ og engasjerende sone med ulike typer podier fra Fixa-serien, inkludert bokkasser og bokdisplay, som stimulerer til utforskning og lek.
Bokhyller fra Norden og buet oppbevaring fra Fixa, kombinert med mobile bokvogner, gir effektiv og tilgjengelig lagring av bøker og medier – og understøtter en dynamisk og tilpasningsdyktig læringsarena.
Skolens to kantiner – én for trinn 1–3 og én for trinn 4–9 – er utformet med grønnfarger som gjennomgående designelement. Fargevalget skaper en visuell kobling til naturen og bidrar til et rolig og harmonisk miljø. Dette er en strategisk satsing på elevtrivsel, inkludering og funksjonell arkitektur.
Kantinene er planlagt med fokus på:
Møbelseriene Circum og Pilare gir fleksible løsninger med innebygd lyddemping, stablingsmuligheter og enkel oppheng. En bardel med høye bord og krakker skaper variasjon, mens blomsterkasser fra West gir romfølelse og skjerming – alt i slitesterkt, lettstelt laminat. Grønne planter tilfører en naturlig beroligende effekt og styrker det visuelle uttrykket.
I kantinen for trinn 4–9 er det også integrert akustiske elementer i ulike former som fungerer som visuelle romdelere og støydempere. Her finnes også den komfortable stolen Jessy og bordet 12:38, som kombinerer funksjon med estetikk.
Begge kantinene inkluderer en stille sone for elever med behov for sansemessig skjerming. Her skapes trygghet gjennom mindre matgrupper, høye sofaer i kunstskinn og skjermer som reduserer visuelle inntrykk. En rolig og enhetlig fargepalett gir optimale rammer for en trygg og konsentrert måltidsopplevelse.