I 2025 fikk Lekolar tilliten til å levere innredningen til den nybygde Västerbergsskolen i Mölndal – et fremtidsrettet skoleprosjekt med høye ambisjoner for både arkitektur og læringsmiljø. Skolen ønsket et helhetlig designkonsept med lyse, dempede farger som understøtter byggets estetiske uttrykk og pedagogiske funksjon. Gjennom et målrettet designarbeid med tydelig sammenheng i form, farge og funksjon, har Lekolar bidratt til å skape et inspirerende og bærekraftig miljø for 570 elever fra førskoleklasse til sjette trinn.
Västerbergsskolan stod klar til skolestart i august 2025, og 200 elever kunne ta i bruk de nye lokalene. Skolen har kapasitet til totalt 570 elever fra første til sjette klasse. I løpet av året ble lokalene møblert med innredning fra Lekolar – et oppdrag vi er stolte av å ha fått.
Skolen ønsket et interiør preget av lyse, nedtonede farger som harmonerer med byggets arkitektoniske uttrykk, samt en tydelig rød tråd i form, farge og funksjon. Lekolars interiørarkitekt Ida Ahlgren omsatte ønskene til inspirerende og funksjonelle læringsmiljøer, med møbler som stol Karoline, bord 12:38, serien West og modulsofaen Adapt.
Resultatet er en helhetlig og bærekraftig innredning der fargevalget bidrar til trivsel og ro, og møblene kan kombineres fleksibelt på tvers av skolens ulike soner. Her vises en av de 3D-tegningene som ble presentert for skolen – en visualisering av det som senere ble ett av trinntorgene.
I de ulike trinntorgene i etasjene i bygningen er det møblert med lignende møbler og fargevalg, noe som gjør det enkelt å omorganisere møbler etter behov. . Hver sone er nøye planlagt for å tilby varierte og funksjonelle omgivelser, med ulike typer sitteplasser og oppbevaringsløsninger som støtter både lek, læring og sosial interaksjon.
Ved å skape «rom i rommet» dannes naturlige grupperinger som gir en trygg, innbydende og hyggelig atmosfære. For de yngste barna inviterer tepper til lek direkte på gulvet – med LEGO, Plus-Plus og andre kreative aktiviteter. For de eldre elevene er fritidsplassen utformet med sidebord, trapper og blomsterkasser fra West-serien, som stimulerer til samtale og samhandling.
Skolens litterære profil fremheves gjennom spesialdesignede lesesoner. Hvert trinntorg har en mobil formidlingsenhet på hjul, som enkelt kan trilles inn i klasserommet og brukes til å presentere bøker og medier som inspirerer til lesing. Her kan elevene krype opp i den bærekraftige modulsofaen Adapt, saccosekken Mysig eller det lille huset fra oppbevaringsserien Fixa.
Blant de mest brukte møblene på torgene finner vi studentstolen Karoline, søylebordet Pilastro, Pilare-bordet, buet Fixa, Rossini-teppe, Ross-puff, materialskap fra Norden og oppbevaringsskapet for studenter fra Svea. Disse produktene bidrar til en helhetlig og funksjonell innredning som kan tilpasses skolens behov over tid.
Uansett klassetrinn er klasserommene innredet med en gjennomgående møbleringsløsning. Det benyttes 12:38-bord i to faste høyder – én lav og én høy – begge utstyrt med praktiske veskekroker. Høydevariasjonen gir elevene mulighet til å velge den arbeidsstillingen som oppleves mest komfortabel. Bordplatene er belagt med akustisk laminat, noe som bidrar til et behagelig lydmiljø ved å dempe støy.
I alle klasserom benyttes den ergonomiske og stabelbare Karoline-elevstolen, produsert i 100 % resirkulert plast. Stolen leveres i flere setehøyder og skallstørrelser, og kan suppleres med et polstret sete i slitesterkt tekstil. Etter endt skoledag kan stolene enkelt henges på bordene for effektiv rengjøring og ryddighet.
På skolens initiativ er førskoleklassene også utstyrt med modulsofaen Adapt – et plassbesparende møbel som gir rom for rolige og hyggelige stunder, uten å oppta mer plass enn en vanlig stol i dybden. For å unngå trengsel ved Svea-elevlageret er sofaene strategisk plassert rundt i klasserommene, noe som bidrar til bedre flyt og reduserer risikoen for konflikter.
Klasserommene er videre utstyrt med gulvskjermen Enkel og bordskjermen Silent Space, som gir mulighet for skjerming og privatliv ved behov. Lærernes arbeidsplasser består av Karoline-stolen med hjul, Elling-stålpulten og 12:38-bordet, og er utformet med fokus på funksjonalitet og ergonomi.
Kunstrommet på Västerbergsskolen er lyst, ryddig og tilrettelagt for kreativ utfoldelse. Bordene har en nøytral, hvit fargepalett som lar materialer, farger og elevenes kunstverk tre tydelig frem – uten visuelle forstyrrelser. De høye 12:38-bordene med slitesterke laminatplater tåler både fukt og flekker, og kan enkelt omorganiseres for å støtte ulike arbeidsformer og gruppeløsninger.
Stolen Karoline er også valgt til dette rommet – med sete i 100 % resirkulert plast, er den både robust, lett å rengjøre og et bærekraftig valg. Fremst i rommet har kunstlæreren sin arbeidsplass, utstyrt med et 12:38-bord, Elling-stålpult og Karoline-stol med gasslift og fotring for ergonomisk støtte.
Rommet er videre utstyrt med praktiske løsninger som tørkestativ på hjul for ferdige kunstverk, en mobil tralle for enkel flytting av materialer, og et smart bordstaffeli som gjør det lettere å jobbe med alt fra selvportretter til malerier. Alt er designet for å støtte elevenes kreative prosess – i et miljø som både inspirerer og fungerer.
Det blå gulvet i musikkrommet skaper en rolig og harmonisk atmosfære som inviterer til konsentrasjon og kreativitet. Sammen med Karoline-elevstolen med polstret sete og et bredt utvalg av instrumenter, blir rommet et innbydende sted for både komponering og samspill. Stolene kan enkelt stables når de ikke er i bruk, noe som gir fleksibilitet og orden i rommet.
Til pianoet er Karoline-stolen med gasslift og fotring valgt – et funksjonelt og estetisk komplement som gir god ergonomisk støtte. Musikklæreren har sin plass ved Elling-ståpult som sammen med øvrig utstyr som rytmesett og instrumenter, gir rommet et profesjonelt preg.
Musikkrommet er utformet for å inspirere – med møbler og løsninger som støtter både individuell utforskning og felles musikalske opplevelser.
Tekstilrommet er utformet for å støtte kreativitet i alle former – fra idé til ferdig produkt. Her er det lagt til rette for praktisk arbeid med smarte og funksjonelle løsninger som gir elevene gode arbeidsforhold gjennom hele prosessen. Møblene er robuste og tilpasset rommets behov, med tilgang til både sybord, klippebord og strykebord.
Komfort og ergonomi ivaretas av Karoline-stolen med fotring, gassløft og glidere – en kombinasjon som gir god støtte og hindrer uønsket bevegelse under arbeidet. Skapene er fylt med et bredt utvalg av håndverksmaterialer, slik at elevene enkelt kan velge og utforske ulike teknikker og uttrykk.
Rommet er designet for å inspirere – med møbler og løsninger som gjør det enkelt å fokusere, skape og lære.
Hjemkunnskapsrommet på Västerbergsskolen er romslig, funksjonelt og innbydende – tilrettelagt for læring som engasjerer alle sanser. Her er det valgt høye 12:38-bord med akustisk laminat, som gir god arbeidsflate og plass til to elever per bord. Bordene kan enkelt omorganiseres til lengre bordoppsett, noe som gir fleksibilitet ved gruppearbeid og felles måltider.
Karoline-stolen med avtørkbart sete sørger for enkel rengjøring og bekymringsfri bruk – både for elever og lærere. Stolene kan henges opp, noe som forenkler renhold og gir et ryddig uttrykk. Rommet er også utstyrt med den solide og hygieniske Mia-matvognen, som gjør det enkelt å transportere ingredienser og utstyr.
Alt i rommet er valgt med tanke på funksjon, holdbarhet og trivsel – slik at elevene kan fokusere på matglede, samarbeid og læring.
I naturfags- og teknologirommet ønsket skolen en møbleringsløsning som fremmer samarbeid og strukturert arbeid. Bordene er derfor plassert i en U-form – et ønske som Lekolars interiørdesigner tok med seg inn i planleggingen. Løsningen ble skapt med ulike varianter fra 12:38-serien, alle med lydabsorberende høytrykkslaminat og justerbare føtter som sikrer stabilitet selv på ujevne gulv.
Karoline-stolen gir elevene både komfort og funksjonalitet, med praktiske detaljer som veskekrok og fotstøtte. Den er stabelbar og kan henges opp ved behov – noe som gir fleksibilitet og forenkler renhold. Lærerplassen fremst i rommet er utstyrt med Elling-ståpult og en høy variant av Karoline-stolen med gasslift og fotring, som gir god ergonomisk støtte.
Rommet er utformet for å støtte både individuell fordypning og gruppearbeid – et sted hvor eksperimentering, utforskning og nysgjerrighet får rom til å vokse.
Spisesalen på Västerbergsskolen er romslig og har en tydelig wow-faktor. Flere nyanser av blått skaper en rolig og helhetlig atmosfære som inviterer til gode måltidsopplevelser. Rommet er delt inn i ulike soner: én del er åpent møblert med bord og stoler i rekker, mens en annen del tilbyr mer skjermede flater for dem som ønsker roligere omgivelser.
Møbleringen er variert og gjennomtenkt for å sikre god flyt og tilgjengelighet – elevene kan enkelt finne sin plass og bevege seg fritt. Med fokus på inkludering og valgfrihet kan elevene velge mellom høye og lave bord, stoler eller sofaer, plassert enten langs veggen eller midt i rommet. Høye blomsterkasser fra West-serien og kunstige planter skaper «rom i rommet» og bidrar til et mykere og mer behagelig miljø.
Bordene er en kombinasjon av varianter fra Pilare- og West-seriene, og er utstyrt med bordplater i akustisk laminat som demper lyder fra tallerkener og bestikk. Den populære Jessy-spisestolen, tilgjengelig i ulike høyder, er trukket i laminat og enkel å rengjøre. Stolene kan også henges opp – en praktisk løsning for både elever og rengjøringspersonale.
I den roligere delen av spisesalen finner vi den modulære Adapt-sofaen, som også brukes i andre deler av skolen. Sofaen er trukket i kunstskinn, uten armlener, enkel å tørke av og utstyrt med smulehull som hindrer at matrester samler seg – en smart og hygienisk løsning som kombinerer komfort med funksjon.