Les mer om prosjektet og dets positive innvirkning på barns skolehverdag:
• Tønsberg Kommune - Lekende lett skolestart
• Utdanningsnytt - Setter av halve timeplanen
Kilde: Utdanningsnytt
Vi vet at lek stimulere alle sider ved barn og unges utvikling. Dette gjelder både språklig, sosial, emosjonell, kognitiv, moralsk og motorisk utvikling. Leken er også med på å utvikle kreativitet, problemløsningsevne og å lære noe om hvordan verden fungerer både sosialt og fysisk. Leken skal ha en sentral plass i småtrinnet og i SFO, og lekens egenverdi skal anerkjennes.
Vi vil inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne, og bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning, mestring og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
Kombiner det dere har av gjenbruksmaterialer, allerede har i skolen, det dere finner i naturen og enkle og rimelige produkter dere ønsker dere. Vi presenterer noen ulike forslag nedenfor fra vårt innholdsrike sortiment, og her er det bare fantasien som setter grenser. Men det er viktig at barna selv initierer leken og selv velger å bli med eller gå videre til annen type lek som gir mer mening for de der og da.