Et aktivt klasserom gir aktive elever
Et aktivt klasserom gir aktive elever
Vi vet at det er bedre å stå enn å sitte. Vi vet også at barn har godt av å bevege seg, få opp pulsen og bruke kroppen – ikke bare for helsens skyld, men også for konsentrasjon, trivsel og læring. Likevel er mange klasserom fortsatt innredet for passiv stillesitting. Dette undret lærer og atferdsviter Mark Siegbahn seg over.
På Drottninghögskolan i Helsingborg ble hans idéer satt ut i praksis da skolen sto på randen av nedleggelse. Med klasserom preget av bevegelse, fleksible møbler og lekne pauser, snudde de utviklingen på bare ett år. Trygghet, trivsel og faglige resultater skjøt i været – og skolen ble et sted elevene faktisk ønsket å være.
Gjennom bruk av klasseromsykler, balansestoler, hev- og senkbare bord og daglige "brain breaks", har Siegbahn og kollegaene skapt et miljø der elevene får utløp for energi og bygger samhold. Resultatet? Bedre fokus, økt motivasjon og en skolehverdag fylt med puls, glede og læring.