Skolen er en veldig stor arbeidsplass, der både barn og voksne oppholder seg i mange timer hver dag. Det er her barna skal lære og utvikle seg. Miljøet de oppholder seg i, påvirker i aller høyeste grad deres innlæringsevne. Muligheten til å høre er en svært viktig komponent i denne sammenhengen. Uten hørsel blir det mye vanskeligere å kommunisere og å lære. Det finnes lyd vi ønsker å unngå, som sliter oss ut, irriterer og forstyrrer. Slik uønsket lyd kalles vanligvis støy.
Flere barn er overfølsomme for lyd
Ifølge en studie som ble presentert på Skolforum i Älvsjö i år, har andelen lydfølsomme skolebarn blitt fordoblet på ti år. I rapporten mener man at lydfølsomhet er en undervurdert risikofaktor for stress, uro og konsentrasjonsvansker blant barn og ungdommer. Ifølge studien påvirker lydstress og den økende konkurransen mellom forskjellige lyder også innlæringsevnen og hukommelsen.
Vi i Lekolar vil gjøre det vi kan for å stoppe denne utviklingen. Når vi utvikler nye produkter eller kjøper inn fra andre leverandører, ønsker vi derfor å ha så mye kunnskap om lyd og støy som mulig. Denne kunnskapen vil vi dele med dere, slik at også dere kan bidra til å skape en skole der barn kjenner seg trygge og har lyst til å lære.
Lyd og hørsel
Hvordan en person opplever en lyd, bestemmes av lydtrykket, lydens tonehøyde og lydens varighet. Lydstyrken regnes i desibel (dB), og den laveste lydstyrken vi mennesker kan oppfatte, ligger rundt 0 dB. Vi begynner å synes det er ubehagelig høyt ved 110 dB og kjenner smerte ved en lydstyrke på 130 dB. Det er ikke uvanlig at det forekommer lydnivåer mellom 50 og 70 dB i et klasserom. Da må man rope for å gjøre seg hørt. Les mer
Støy og støyens innvirkning
All uønsket lyd kalles støy. Det kan være lyd som "bare" er forstyrrende, eller lyd som er skadelig for hørselen. I flere studier har man kommet frem til at barn som eksponeres for støy, presterer svakere i blant annet problemløsning og leseforståelse. Les mer
Lydmiljø og akustikk
Barn lærer i stor utstrekning gjennom å høre. Et behagelig lydmiljø er derfor viktig. Ikke bare for å oppnå en effektiv undervisning, men også for at barn og pedagoger skal trives og kunne jobbe konsentrert. Det er enklere å høre hva andre sier om romakustikken er god. Les mer
Skaper bedre lydmiljøer
Et stillere miljø er ikke bare beroligende. Det gjør det også enklere å konsentrere seg, fokusere på det man gjør og lære nye ting. Derfor er det viktig at alle våre læringsmiljøer blir stillere. Ved hjelp av for eksempel lydabsorberende materialer i rommet, oppleves lydmiljøet som behageligere fordi det som kalles etterklangstiden reduseres. Les mer